Det første vi vil gøre er at præsentere os selv, og vise dem via et piktogram hvordan dagen skal forløbe.
Den første opgave er en science opgave, som handler om at opstille en hypotese om hvad der kan holde en sodavandsis kold, så den ikke smelter. Her vil der være forskellige materialer som de kan lægge isene i. Når isen er pakket ind, stiller vi det væk og venter, imens vi venter går vi i gang med den anden aktivitet. Når vi vender tilbage til sodavandsis opgaven, vil vi veje isene, så vi kan se hvilken metoder som var bedst at anvende. Her skal vi være opmærkesomme på hvordan vi italersætte det, vi skal ikke have at nogen går derfra og skal føle sig "dumme" eller "dårlige"
Aktiviteten med uglegylp, handler om at børnene skal finde muse knogler i uglegylpet. Vi vil have et menneske skelet stående så de kan drage parraleller til hvordan vores knogler ser ud og hvordan en mus's knogler ser ud. Der vil ligge papir og blyanter på bordet, så hvis der er nogle som vil trækker sig, så har de mulighed for dette. Børnene får også mulighed for at holde vores fedthalemus. Når aktiviteten er slut, får børnene lov til at få knoglerne med hjem, så de har noget at vise frem til de andre børn eller deres forældre/søskende.
Vi vil lave en SMTTE-model over begge aktiviteterne, for at tilrettelægge og evaluere aktiviteterne.
SMTTE-model:
Grubletegning til aktiviteten med sodavandsisen
Pædagogiske didaktisk overvejelser
Vi har valgt at børnene skal være to og to, fordi vi ønsker at de skal samarbejde, lærer af og med hinanden. Vores overvejelser har været at hvis der er børn, som helst vil arbejde alene, så har vi materialer og mulighed for dette. Derudover har vi tænkt at hvis nogle trækker sig, at der er mulighed for at de kan tegne og modeller.
Vi har reflekteret meget over hvilke læringsrum vi indtræder og hvornår. Vi er bevidste om at vi i begyndelsen går foran børnene, ved at vi forklare og viser dagens fokus, sådan vil det være i begge aktiviteter. Som aktiviteterne er igang vil vi befinde os i det 2. læringsrum, fx vil vi være til rådighed ved spørgsmål, men på samme tid er vi aktive med i processen. Når vi selv er med til at undersøge gylpen, befinder vi os også i 2. læringsrum da børnene mulighed for at spejle og imitere hvad vi gør, for at finde knoglerne. Vi forventer ikke at vi vil befinde os meget i det 3. læringsrum, dog mener vi der vil være mulighed for det i vores science aktivitet, da det her er op til børnenes egne kompetencer, erfaringer og ideer for at udføre aktiviteten.
Pædagogensrolle
Vi er meget bevidste om at vi må indtræde i forskellige roller, den dag Fjordskolen kommer på besøg. Det er vigtigt med overblik og struktur, når vi skal samarbejde med målgruppen, for at vi alle for en god oplevelse. Derfor har vi udarbejdet et piktogram, så børnene kan se hvordan dagen vil forløbe.Dyreholds aktiviteten:
Mona holder styr på tiden og tager billeder af processen.
Mai præsentere aktiviteten.
Sandra vil være fordybelsesvoksen.
Sodavandsisen:
Mona fordybelsesvoksen
Mai holder styr på tid og tager billeder.
Sandra byder velkommen og præsentere, samt læser historien op.
Fjordskolens voksen bliver inddraget til at udfylde skemaet.
Afprøvning og evaluering af aktiviteterne
Dyrehold
Det første hold børn var kørt forkert og kom derfor senere end alle andre. Derfor nåede vi kun at afprøve noget af vores dyreholdsopgave, med denne gruppe. Her fik vi talt meget med børnene omkring musens anatomi og de forskellige knoglefund, de fandt.Generelt viste begge børnegrupper tegn på at de var interesserede og aktiv deltagende. Snakken gik lystigt både imellem børnene, men også med spørgsmål til os. É af pigerne opdagede forskellen på kindtænderne, da hun fandt knudrede tænder, og vores billeder viste kun siksak tænder. Dette udviklede sig til en lille snak om ægte mus og studsmus, og hvordan man kunne se forskel. Pigen var så interesseret at hun gerne ville have begge kranier med hjem.
Børnene ville rigtig gerne vise deres fund til både os, og deres egne voksne. Vi kunne ikke drage paralleller til det menneskelige skelet, da det på ingen måde fangede deres opmærksomhed, børnene var opslugt af uglegylpen og deres fund.
Det var en god idé at børnene kunne få deres fund med hjem, her oplevede vi at alle børn, med glæde tog deres fund med hjem. Ét af børnene sagde til os at han ville vise det til hans andre klassekammerater.
Vi var overrasket over, at børnene med glæde ville håndtere musene. Nogle havde nok med at kigge og røre ved musene og andre ville gerne holde dem. Til slut måtte vi stoppe børnene, fordi vi kunne mærke på musene, at de begyndte at blive stresset.
For os var tiden alt for kort, fordi vi ikke nåede at gå i dybten med hele aktiviteten.
For os var tiden alt for kort, fordi vi ikke nåede at gå i dybten med hele aktiviteten.
Science aktivitet
Desværre fik vi kun afprøvet aktiviteten med sodavandsisene en enkelt gang, da børnene var forsinkede. Børnene var her også meget deltagende og interesserede, også fordi de måtte spise isen efter aktiviteten 😀
I denne aktivitet var der flere ting vi ville have gjord anderledes til en anden gang, og her opdagede vi også at ikke alt var helt gennemtænk. Fx havde vi ikke helt gennemtænkt at det ville tage lidt lang tid at veje alle isene, og at vi ikke havde overvejet hvor isene skulle ligges hen hvor vi så senere ville komme tilbage til dem. Næste gang ville vi også have klargjort de små stykker materiale de skulle bruge til deres hypotese skema. Det vigtigste vi ville ændre til en anden gang, var at vi ville indregne mere tid til afslutningen, hvor der kunne snakkes med børnene omkring deres hypoteser. Under vores praksis afprøvelse, oplevede vi at børnene rigtig gerne ville forklare deres hypoteser, og hvorfor de troede at resultatet blev som det blev.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar