torsdag den 30. januar 2020

Dyreholdsopgave D+E


Perspektivering

Gennem arbejdet med vores fedthalemus, har vi erhvervet viden om deres art og herkomst, levevilkår både i naturen og i fangenskab. Gennem pasningen af musene er vi blevet mere modige - i starten var vi meget bange for at blive bidt eller kradset, men vi blev klogere på at de kun bider som forsvar.
Vi erfarede at de var nemmere at passe, end først antaget - da vi her havde læst os frem til at de krævede meget pasning. 

Hvad er vilde dyr kontra hvad er tamme dyr (kæledyr)?

Trine Hyllested siger: "Det vigtigste, dyr kan give, er en sanselig og praktisk oplevelse og læring, som er svær at skabe med bøger, papir og digitale medier. Dyr er en meget livsnær og konkret måde at forstå verden på.". Inden anskaffelsen læste vi os frem til at fedthalemusen krævede meget pasning, og godt kunne være svær at holde. Gennem erfaring fra dyreholdet, fandt vi ud af at fedthalemus ikke kræver særlig meget og de er nemme at holde. Så her havde vi svært at koble vores oplevelser gennem dyreholdet med det læste.

Udfra teksten "Hvor får børn deres dyropfattelser fra?", ser vi at dyrholdet kan være med til, at give børnene respekt for dyr og naturen. Ved at børnene er med til, at fodre og passe fedthalemusene giver det dem en følelse af ansvar og mening. Dyrene er også med til at udvikle vores sanseoplevelse, ved at dufte, røre og høre dyrene. 
Mange børn ser dyr på TV og har en anden opfattelse (disneyficering) end den i virkeligheden. Fx tænker børn, at mus kun spiser ost, men de spiser faktisk korn. 

Dyreholdet gav os anledning til at afprøve en aktivitet med Fjordskolen. Her fik vi gode samtaler om børnenes husdyr, men også om samarbejdet imellem hinanden. Vi har med glæde fortalt de andre studerende/ undervisere om vores fedthalemus. Derudover har vi inviteret andre til at se vores mus og hvor vi har videregivet vores viden. 

Litteratur:


Didriksen, U. (2008). Hvor får børn deres dyreopfattelser fra?. 1: Er dyr til børn - er børn til dyr. (s.27-31).Skoletjenesten Zoogologisk Have.

1 kommentar:

  1. Kiggede lige forbi - god inddragelse af litteratur. Har I prøvet at fodre med ost?

    SvarSlet

Udviklingsprojekt - opgave 1

Opgave 1 – udviklingsprojekt 1.       Problemstilling: Vi undrer os over at børnehavens udeareal ikke inddrages og benyttes til fle...