mandag den 17. februar 2020

Udviklingsprojekt - opgave 1

Opgave 1 – udviklingsprojekt



1.      Problemstilling:
Vi undrer os over at børnehavens udeareal ikke inddrages og benyttes til flere af de daglige rutiner og aktiviteter. Derfor vil vi gerne arbejde på at flytte nogle af de daglige rutiner ud i naturen, og gennem naturfaglige aktiviteter, skabe et læringsmiljø i uderummet, hvor der er fokus på at inddrage børnene som aktive med skabere af egen læring.
Vi vil anvende SMTTE samt aktionslæringsmodellen. Vi vil være meget bevidste om hvilke læringsrum vi indtræder i, og hvornår vi indtager de forskellige læringsrum.

2.      Viden:
Undersøgelsesspørgsmål:
-          Hvordan er børns trivsel i børnehaven ifølge nyere forskning?
-          Hvad gør naturen ved trivsel, udvikling og læring?
-          Hvad gør børnehaven/pædagogerne for at bruge uderummet i de daglige rutiner?
-          Hvad gør børnehaven/pædagogerne for at inddrage det naturfaglige i dagligdagen?
-          Hvordan arbejdes der naturfagligt på den ugentlige udedag?
Gennem undersøgelse af børns generelle trivsel i børnehaven, og Niels Ejbye-Ernst’s forskning om at børn bliver stærkere og trives bedre i mødet med naturen, finder vi det interessant at forsøge at få de pædagogiske rutiner flyttet ud i uderummet.

Natur er et vidt begreb, og kan fortolkes på mange forskellige måder, derudover er natur også en personlig fortolkning. Gennem undervisningen på campus har vi erhvervet os viden om friluftsliv og udeliv. Niels Ejbye-Ernst beskriver at både friluftsliv såvel udeliv er rettet mod at være i naturen. Udeliv i den pædagogiske praksis handler om at man har flyttet læringsrummet udendørs hvorimod friluftsliv handler om at være i naturen uden nogen specifikke mål (Ejbye-Ernst & Stockholm, 2015, s. 21). I andre sammenhænge er friluftslivet med til at understøtte en speciel sanselig oplevelse gennem krop, følelse og intellekt (Ejbye-Ernst & Stockholm, 2015, s. 161).

Kantar Gallerup har foretaget en undersøgelse for Danmarks Naturfredningsforening i 2018, og denne viste at børn i dag kommer mindre ud i naturen end deres forældre og bedsteforældre. Statistikken viser at forældrene mener at den manglende tid er en faktor for at børnene ikke kommer så meget ud, de er mange timer i institutioner (Danmarks Naturfredningsforening, u.å., Slip børnene fri i naturen). Derfor undrer det os, at institutionerne ikke bruger uderummet og naturen mere i deres daglige hverdagsrutiner.
Efter vi har læst en artikel, udgivet af center for børn og natur, undrer det os yderligere at naturen ikke inddrages mere i hverdagen. Her har vi tilegnet os viden om at naturen er med til at gøre børnene sundere og stærkere, og på samme tid fremmer den trivslen.

”En del forskning viser, at børn, der tilbringer megen tid i naturen, er stærkere, sundere og oftere normalvægtige, har lavere risiko for type 2-diabetes, danner mere D-vitamin, sover bedre og er mindre syge end børn, der ikke tilbringer tilsvarende tid udendørs.” (Ejbye-Ernst et al 2019, s. 7)

Det er dog ikke nok at man bare opholder sig udendørs, der skal være kvalitet i de aktiviteter som igangsættes og tilbydes.

”Meget tyder på, at variation i det pædagogiske arbejde i grønne omgivelser virker trivselsfremmende for børn, idet strukturerede arbejdsformer ofte afløses af perioder med uforstyrrede lege med bedstevenner, hvor pædagoger blot iagttager, støtter eller er til stede som en tryg base.” (Ejbye-Ernst et al 2019, s. 7)
På denne måde kan den styrkede pædagogiske læreplan også inddrages, hvor der kan arbejdes med og omkring alle områder i naturen. Naturen ligger på mange måder op til fx at arbejde med sproget, motorikken, den alsidige personlige udvikling, generelt alle læreplanstemaer, både individuelt og samlet set (Socialministeriet, 2018, Den styrkede pædagogiske læreplan – rammer og indhold).

3.      Iagttagelse:
Vi vil gøre brug af kvalitativ dataindsamling, da vi har tænkt os at give børnene mulighed for at tage billeder af deres yndlingssted i børnehaven. Efterfølgende vil vi gennem børneinterviews undersøge hvad stedet indeholder og hvorfor dette er deres yndlingssted. Derudover har vi udarbejdet spørgeskema, til forældrene og personalet. Her vil vi undersøge hvilke forestillinger forældrene har om børnenes tid i naturen, og personalets egne oplevelser, erfaringer og ideer til ændringer.
Vi vil benytte os af iagttagelser og observationer vi gør gennem forløbet. Disse vil vi bruge til justere vores aktioner og for at se om vores mål er opfyldt. Yderligere vil vi dokumentere projektet gennem billeder og lyd/videooptagelser. Afslutningsvis tager børnene igen billeder af deres yndlingssted, efterfulgt af et interview.

Litteraturliste:
Ejbye-Ernst, N., Moss, B., Stokholm, D., Lassen, B., Præstholm, S. & Frøkjær, T. (2019). Betydningen af dagtilbudsarbejde med børn i naturen – En forskningsoversigt med fokus på nordisk litteratur Undersøgt med sigte på danske forhold. Lokaliseret d. 17. februar 2020 på:

Socialministeriet, B.O. (2018). Den styrkede pædagogiske læreplan – rammer og indhold. Lokaliseret d. 17. februar 2020 på: https://emu.dk/sites/default/files/2019-03/7044%20EVA%20SPL%20Publikation_web_1.pdf

Cordiano, T.S., Lee, A., Wilt, J., Elszasz, A., Damour, L.K. & Russ, S.W. (2019). Nature-Based Education and Kindergarten Readiness: Nature-Based and Traditional Preschoolers are Equally Prepared for Kindergarten. I: The International Journal of Early Childhood Environmental Education (6), s. 18-36. North American Association for Environmental Education.

Ulset, V., Vitaro, F., Brendgen, M., Bekkhus, M. & Borge, A.I.H. (2017). Time spent outdoors during preschool: Links with children’s cognitive and behavioral development. I: Journal of Environmental Psychology (52), s. 69-80. Elsevier Ltd.

Danmarks Naturfredningsforening (u.å.). Slip børnene fri i naturen. Lokaliseret d. 17. februar 2020 på: https://www.dn.dk/born/viden-om-born-og-naturen/

Ejbye-Ernst, N. & Stockholm, D. (2015). Natur og udeliv uderummet i pædagogisk praksis. Århus: Hans Reitzels Forlag

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Udviklingsprojekt - opgave 1

Opgave 1 – udviklingsprojekt 1.       Problemstilling: Vi undrer os over at børnehavens udeareal ikke inddrages og benyttes til fle...